Webservicedienst beeldmerk logo

Adverteren met Facebook

Om resultaat te behalen met adverteren op social media is het zaak je advertenties te optimaliseren. Je bent niet de eerste die de mogelijkheden inzet die door social media platforms worden geboden. Om je wat handvaten te geven hebben we hier effectieve methodes opgesomd.

Adverteren op Facebook anno 2020

Facebook is het universele sociale media netwerk.

Met meer dan 2 miljard maandelijkse gebruikers herbergt Facebook meer dan een kwart van de wereldbevolking, waardoor adverteerders een ongeëvenaarde mogelijkheid hebben om vrijwel iedereen te bereiken.

Waar Facebook-advertenties schitteren

Als het gaat om e-commerce, blinkt Facebook uit in het genereren van leads. Als je e-mailadressen wilt verzamelen, moet je bij Facebook zijn, met veel adverteerders die minder dan €1,- per lead betalen.

Het meest gebruikte model is om een ​​Facebook-advertentie rechtstreeks naar een landingspagina door te verwijzen met een lead magnets zoals gratis e-books en whitepapers of exclusieve aanbiedingen in ruil voor bijvoorbeeld een e-mail adres of telefoonnummer. De ervaring leert dat het verzamelen van e-mailadressen makkelijker gaat dan het verzamelen van telefoonnummers.

Veelvoorkomende voorbeelden van inhoud voor advertentiecampagnes op social media zijn onder meer:

  • Whitepapers.
  • E-books.
  • Productkortingen.
  • Kassakortingen.
  • Tijdelijke aanbiedingen.
  • Weggevertjes.
  • Geen verzendkosten.

De leads die je met deze methode genereert kun je vervolgens, al dan niet geautomatiseerd, belonen door de inhoud naar hun mailbox te sturen. Zo weet je direct zeker dat er een bestaand e-mailadres wordt gebruikt, meld dit ook voor men je leadformulier invult.

Expression Fibre Arts doet dit heel goed - het aanbieden van gratis producten, downloadmogelijkheden en voorspelbare kortingen en kortingsbonnen voor haar publiek. Dit heeft haar meer dan $ 1.000.000 aan jaarlijkse omzet verdiend in slechts 2 jaar.

Succesvol adverteren

Veel e-commerce bedrijven, webshops, gebruiken gebundelde productaanbiedingen om veel productwaarde ineens aan te bieden en zelf op overheadkosten te besparen. Tegelijkertijd genereren ze een nieuwe, bij voorkeur terugkerende, klant.

Facebook staat meer geavanceerde targeting toe dan elk ander online advertentieplatform.. Adverteerders kunnen targeten op locatie (tot op wijkniveau!), werk, interesses, eerdere activiteiten en nog heel veel meer typische gedragingen en reacties op andere media.

Kosten van Facebook advertenties.

Kosten adverteren op facebook

Prijzen variëren sterk op basis van verschillende factoren, waaronder de doelgroep die je probeert te targeten en het budget dat je beschikbaar stelt aan Facebook. We kunnen wel stellen dat je ten opzichte van oude media als radio, tv en drukwerk voor een veel lager bedrag, een veel beter gedefinieerde doelgroep kunt bereiken.

Als algemene regel geldt: hoe meer geld je uitgeeft, hoe efficiënter het algoritme van Facebook wordt bij het spenderen van je budget. Hierdoor zullen de resultaten die je behaalt je advertenties doorlopend verbeteren. Het algoritme is immers zelflerend en waar nodig kun je jouw campagnes bijsturen.

Volgens een uitgebreid onderzoek van AdEspresso waren de gemiddelde kosten per klik (CPC) van Facebook-advertenties vanaf 2016 ongeveer $0,28 en waren de kosten per 1.000 vertoningen (CPM) $7,19, oftewel minder dan 1 cent per vertoning!

Bovenstaande studie werd ook uitgesplitst naar leeftijd en geslacht. De 65+ leeftijdsgroepen vertoonden de meest continue trend van lagere CPC-kosten in de loop der tijd. Vrouwen kosten gemiddeld 4 cent meer per klik dan targeting op mannen.

Facebook advertentiecampagnes opzetten

Er zijn 3 kernonderdelen voor het opzetten en uitvoeren van succesvolle Facebook-advertentiecampagnes:

  • Advertentie(s) instellen
  • Targeting instellen
  • Retargeting instellen


Raadpleeg deze handleiding van Neil Patel voor een stapsgewijze handleiding voor de eerste 2 delen.

Volg deze handleiding van Conversion Sciences voor een handleiding voor het instellen van retargeting.

Tactische overwegingen voor adverteren met Facebook.

Tactische overwegingen Facebook advertenties

Geef niet exact dezelfde advertentie(s) weer voor al je doelgroepen. Je prospect- en retargeting-advertenties moeten uniek zijn en je advertenties voor elk 'interesse'-segment van je doelgroep moeten zijn afgestemd op die doelgroep.

Gebruik prospect-advertenties om naamsbekendheid op te bouwen en mensen te informeren over je product of dienst en gebruik vervolgens retargeting-advertenties om koop te sluiten met gebruikers die al interesse hebben getoond. Retargeting-advertenties zijn ideaal voor een agressief pitchen en deals rondmaken.

Het gebruik van emoji's in advertenties verspreidt zich als een lopend vuurtje, zelfs bij grotere, meer gevestigde merken. Ze kunnen zeer effectief zijn bij het besturen van hogere CTR's, maar zoals bij alle strategieën, moet u voor alle zekerheid A / B-tests uitvoeren.

Altijd testen! Advertentiemoeheid is een altijd aanwezige uitdaging op Facebook, en het is het beste om elke 2 weken te roteren en nieuwe advertenties te testen.

Lookalike doelgroepen zijn een nietje voor veel adverteerders … en terecht. Ze werken meestal heel goed voor prospect generatie. Dat gezegd hebbende, moet je ervoor zorgen dat je geen extra targeting bovenop de lookalikes plaatst, als je dit kunt vermijden. Je loopt het risico uw potentiële bereik te verkleinen en waardevolle klanten te missen.

Meer informatie

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Maak een afspraak voor een eerste consult, gratis en vrijblijvend. Wil je het beheer over je social media volledig overlaten aan ons? Dat kan, lees hier over Social Media as a Service.

Meer van 

textmark-webservicedienst-logo
Algemene VoorwaardenPrivacybeleid
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram