MENU
Webservicedienst woordmerk

Branding

Branding is het consequent in beeld brengen van je merknaam, bedrijf, logo en eventueel slogan.

Goede branding verhoogt het vertrouwen in jouw merk.

Zie ook de definitie van branding op marketingtermen.nl

Branding ≠ Marketing


Branding is niet hetzelfde als marketing. Het essentiële verschil is dat je wanneer je aan het branden bent mensen niet aanzet tot actie of aan het overtuigen bent van je product of dienst. Dat is namelijk marketing, het vermarkten van wat je te bieden hebt. Branding is veel breder en daarmee moeilijker meetbaar. Wel is het van belang een sterk merk neer te zetten en wanneer mogelijk zelfs emoties op te roepen met je merknaam.

In de praktijk


Branding is het meest effectief wanneer het altijd en overal wordt toegepast, wanneer het toepasselijk is. Door consequent te communiceren inclusief je branding verhoog je merkwaarde en herkenbaarheid bij je publiek. Website, e-mail, social media, papieren post, drukwerk en ga zo maar door. Branding is op ieder communicatiemiddel toe te passen. We bedoelen hier communicatiemiddel in de breedste zin des woords. Ook bedrukt textiel is bijvoorbeeld een communicatiemiddel en relatiegeschenken horen hier ook bij.

Perceptie


Perceptie omvat hoe jouw merk ervaren en beleefd wordt. Wat zijn bijvoorbeeld de kernwaarden van je bedrijf en wat is de toekomstvisie? Door dit uit te dragen in je communicatiemiddelen wordt jouw merk op een bepaalde manier gezien door het publiek: Perceptie. Met branding kun je dus boodschappen uitdragen en associaties bij je merk oproepen.

Beleving


Hoe beleeft men jouw merk? Heb je daar weleens over nagedacht? Wat voor gevoel roept Coca-Cola bij je op, of Nike? Wat dat ook is, dit heeft te maken met branding. Happiness, Just do it, termen die gerelateerd zijn aan merken. Door met branding emotie op te roepen creëer je beleving. Beleving en emoties worden door mensen veel beter onthouden dan cijfers en feiten. Door branding goed toe te passen wordt je product of dienst ondergeschikt. Dat klinkt misschien gek, maar het zorgt er wel voor dat je bedrijf toekomstbestendig is. Grote merken richten zich niet op één product, maar juist veel meer. En door hun branding leg je makkelijk de koppeling met je eigen emotie en beleving. Het product hoeft zichzelf niet te bewijzen omdat het merk dit gedaan heeft.

Voorbeelden


Apple maakt computers, smartphones, mediaspelers, smartwatches en meer. Allemaal gebrand, gemerkt, onder de naam "Apple" en waar dit bedrijf voor staat. Maar ook Harley-Davidson, McDonalds, Philips, Google, Lacoste enzovoorts roepen iets bij de consument op. Dat is de reden dat zij zoveel verschillende producten kunnen aanbieden.

 

Branding online


Een belangrijk deel van onze communicatie anno 2019 verloopt online. Websites, social media, e-mail en messaging verloop allemaal over het internet en dus is het uitermate belangrijk ook hier consistent te branden in al je uitingen. De e-mail handtekening met een logo, de door jouw bedrijf geadopteerde hashtags op Instagram, de profielfoto van je WhatsApp Business account en natuurlijk het logo en de content op je website kun je allemaal branden. Het is een langdurig proces, maar door een goede en stabiele basis te leggen gaat branding je bedrijf onherroepelijk vooruit helpen. Verwacht geen instant succes, maar blijf gedisciplineerd voortgaan.

Beginnen met Branding


Er is geen ideaal of slecht moment om te beginnen, je moet het gewoon doen. Het is helemaal niet erg als je bij aanvang nog niet alles tot in de puntjes verzorgd hebt, dat heeft niemand. Bovendien is het met het tempo van de technische ontwikkelingen ondoenlijk om vanaf dag 1 alles perfect voor elkaar te hebben. Je komt in je ontwikkelingsfase en vaak ook daarna nog regelmatig tot nieuwe inzichten en ontdekt nieuwe mogelijkheden. Door altijd stil te staan bij je branding groeien de door jou toegepaste mogelijkheden vanzelf. Bedenk je bij iedere uiting voor dit: "Hoe is voor iedereen duidelijk dat deze uiting bij mijn merk hoort?"

Scan door Webservicedienst


Benieuwd naar hoe een derde tegen jouw branding aankijkt? Neem contact met ons op en we gaan ermee bezig. Je krijgt van ons heldere adviezen, tips en trucs om jouw branding en merkperceptie daar te krijgen waar je het wilt hebben.

Tips op direct met branding aan de slag te gaan

  • Plaats een watermerk in afbeeldingen en video's
  • Zet een logo in je e-mail handtekening
  • Adopteer een hashtag (zoals #BeterOnline)
  • Gebruik je logo in omslagen (Twitter, Facebook, YouTube)
  • Koppel een statement aan je bedrijf
  • Begin met het waarom
  • Kijk de kunst af

Branding en vertrouwen


Je wilt als merk dat de consument van jouw product of dienst vertrouwen in jouw merk heeft. Dit zorgt ervoor dat alles wat je doet of maakt exponentieel meer resultaat oplevert. Om de doodsimpele reden dat je de moeilijkste fase al gehad hebt. Men kent jouw merk al, heeft er goede ervaringen mee en het roept positieve emoties en herinneringen op. Mensen onthouden zelden heel lang wat ze allemaal aangeschaft hebben, maar iets dat een gevoel heeft opgeroepen blijft bij je, voor langere tijd.

Branding voor jouw bedrijf, merk, whatever


Wil je meer informatie of een consult inzake branding? Dat kan, we kijken naar jouw situatie en maken branding toegankelijk op een manier die bij jou past. Neem contact op met Ramon Horst via 06 8305 1179 of [email protected] en we gaan met jou en jouw bedrijf aan de slag. Andere contactgegevens vind je op de pagina contact.

Algemene VoorwaardenPrivacybeleid
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram