Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Titel Tags maken voor SEO: 5 praktische tips

hoe maak je een goede Titel Tag?

SEO voor beginners: Hoe maak je een aansprekende titel tag?
Een van de eerste dingen die de meeste website-eigenaren leren over SEO, is hoe weinig macht je echt hebt. Een groot deel van de bepalende factoren die jouw pagina ergens in de zoekresultaten plaatsen ligt buiten jouw controle. Maar die beperkingen maken het des te belangrijker om te doen wat je kunt met de onderdelen die je wél kunt bedienen. Wil je ook #BeterOnline worden met je eigen website? Lees dan verder en vind het antwoord op hoe maak je een goede Titel Tag?

Elk bedrijf kan op zijn minst goede on-site optimalisatie toepassen. Het is een relatief goedkope en gemakkelijke manier om je website een voorsprong te geven op de talloze sites die het niet doen.

Samen met metabeschrijvingen en optimalisatie op de pagina, is een van de belangrijkste factoren voor rangorde op de pagina waarover je zelf controle hebt de titel tag.

Wat is een titel tag?

Op de pagina met zoekresultaten van zoekmachines (SERP, Search Engine Results Page) is de titel het belangrijkste onderdeel van de vermelding van een website. Het wordt weergegeven in blauw en in een grotere letters dan al het andere. Bovendien is het een directe koppeling naar jouw website.

Op je website wordt de titel weergegeven op het tabblad bovenaan de browser. Het is normaal dat veel ervan hier niet wordt weergegeven.

De titel tag is de plek in de HTML waar je definieert wat op deze plekken wordt weergegeven. Over het algemeen voeg je het toe aan de HTML in de head-sectie met een tag die er als volgt uitziet: 
<title> Titel van jouw  pagina </title>

Waarom titel tags belangrijk zijn

Als je WordPress gebruikt en een SEO-plug-in hebt, kun je de HTML overslaan en de titel tag aan je pagina toevoegen door het veld met het label 'Titel' of 'Titel tag' in je plug-in in te vullen.

Het doel van Google is om resultaten te leveren die relevant zijn voor de zoekopdrachten die mensen uitvoeren. Om dat te kunnen doen, moet de zoekmachine herkennen waar verschillende pagina's op het web over gaan. Google ontdekt deze informatie door te kijken naar de woorden die op de pagina worden gebruikt, maar het geeft ook bepaalde delen van de pagina meer gewicht dan andere bij het bepalen van de inhoud van de pagina.

De titel tag is een deel van de pagina dat veel gewicht krijgt van de zoekmachine-algoritmes om te bepalen waar een pagina over gaat. Omdat het een korte en eenvoudige manier is voor webmasters om aan te geven wat er op de pagina staat. Om die reden zijn titel tags één van de belangrijkste factoren die bepaalt op welke positie jouw pagina verschijnt in de zoekresultaten.

Maar naast de rol die ze spelen bij het rangschikken, zijn ze ook uiterst belangrijk om mensen op de link te laten klikken zodra deze in de zoekresultaten wordt weergegeven. De titel is het eerste en meest voor de hand liggende deel van de lijst die men ziet - het is groot, het is blauw en mensen verwachten dat het de belangrijkste informatie biedt die ze nodig hebben over wat er op de pagina staat waaraan het resultaat gekoppeld is.

Uiteindelijk gaat het bij titel tags niet alleen om het verbeteren van je zoekresultaat positie, we willen mensen laten klikken zodra jouw pagina wordt weergegeven in de zoekmachine - dat is het belangrijkst.

En daar maken ze echt het verschil. In één case study ontdekte Ahrefs dat het verbeteren van de titel tag van een webpagina leidde tot een toename van 37% in webverkeer naar die pagina. Als je jouw titel tags niet optimaliseert, laat je omzet liggen!

5 tips voor het schrijven van titel tags

Volg een paar praktische tips om de ruimte die je hebt voor title-tags optimaal te benutten.

1. Schrijf unieke titels voor elke pagina.

Elke pagina op jouw  website is uniek en jouw  titel tags zouden dat moeten weerspiegelen. Zorg ervoor dat je de titel tags op elke pagina van jouw  website aanpast. Deze moeten nauwkeurig beschrijven wat er op die specifieke pagina staat. Je wilt dat jouw  titel tag naar zoekmachines aangeeft waar de afzonderlijke pagina over gaat.

Bovendien is het hebben van een duidelijke en nauwkeurige titel nuttiger voor iedereen die de pagina in de zoeklijsten ziet.

2. Let op de lengte.

Google en andere zoekmachines tonen 50-60 tekens van een titel tag in de zoekresultaten voordat deze worden afgekapt. Dus moet je over het algemeen streven naar titel tags die ongeveer 50 tekens bevatten.

Voor de zekerheid wil je de belangrijkste of beschrijvende woorden in het zoekwoord vanaf het begin. Je verkleint zo het risico dat deze worden afgekapt. Als je je bedrijfsnaam graag in elke titel tag wilt opnemen (wat een goed idee kan zijn voor herkenbare merken en bedrijven), plaats je deze aan het einde. Dus achter de woorden die beschrijven wat er op de specifieke pagina staat.

3. Gebruik je trefwoord (maar overdrijf het niet).

Elke pagina op jouw website moet een vraag beantwoorden of waardevolle informatie bevatten voor een zoeker. Jouw website is nuttiger voor die mensen als deze wordt weergegeven op zoek naar de juiste term. En dan net wanneer ze op zoek zijn naar de informatie die je verstrekt. Dus voor elke pagina moet je een trefwoord (of een paar) in gedachten hebben.

Het algoritme van Google gebruikt de titel tag als één van de belangrijkste manieren om te bepalen waar een pagina over gaat. Het is dus een goede gelegenheid voor jou om het belangrijkste trefwoord of de zoekwoorden op te nemen die je voor die pagina in gedachten hebt. Dat maakt Google duidelijk dat deze pagina relevant is voor iedereen die naar die specifieke term zoekt. Zorg ervoor dat je de pagina niet volstopt met zoekwoorden. Je schrijft een pagina voor mensenogen, niet voor een zoekalgoritme.

4. Beschrijf wat er op de pagina staat.

Wanneer jouw webpagina wordt weergegeven in zoekmachines, zullen veel mensen beslissen of ze klikken op basis van jouw titel tag. Als ze klikken en naar een webpagina gaan die niet is wat ze verwachten op basis van de titel, klikken ze waarschijnlijk meteen weg. Dan zoeken ze naar een ander resultaat om te proberen.

Je wilt dat jouw titel tag een nauwkeurige beschrijving geeft van wat mensen te zien krijgen wanneer ze jouw webpagina te bezoeken. Je wilt dat de verwachtingen van mensen overeenkomen met wat ze op de pagina zien. Dit betekent dit een lager percentage afhakers en een langere tijd op je website. Statistieken inzake menselijk gebruik die Google over jouw pagina verzamelt, zijn waardevol en moeten postitief blijven.

Wat nog belangrijker is, het zorgt voor een betere ervaring voor jouw bezoekers. Je wilt dat elke bezoeker het leuk vindt wat hij ziet en hopelijk terugkomt voor meer. Als je titel tag niet duidelijk is, is dat minder veel minder waarschijnlijk.

5. Maak een (korte) case voor wat er op de pagina staat.

Je hebt hier niet veel ruimte voor, maar gebruik wat je moet onderscheiden om je webpagina zo geweldig te maken. Vaak kan dit worden bereikt door een bijvoeglijk naamwoord toe te voegen voor het beschrijvende trefwoord. Een aanvullende beschrijving erachter werkt ook prima. Voor blogberichten en artikelen lijkt een goede titel tag vaak veel op een goede kop. Dus je kunt mogelijk de kop gebruiken die je al hebt geschreven.

Zorg ervoor dat je echt nadenkt over wat op de pagina het meest waardevol of belangrijk is voor jouw doelgroep. Jouw titel tag moet de waarde benadrukken die jouw pagina voor hen biedt.

Titel tags: kort, maar krachtig
titel tags zijn een kort en daarom bedrieglijk eenvoudig onderdeel van SEO. Gewoon omdat ze niet veel hoeven te bevatten. Ga er niet vanuit dat ze iets zijn dat je als snel en gemakkelijk moet behandelen. Neem de tijd om echt na te denken over de beste woorden om te gebruiken om naar Google te seinen waar de pagina over gaat en om aan potentiële bezoekers te communiceren wat waardevol is op de pagina. Jouw titel tag moet beide tegelijk doen. Als je het goed hebt, kan het je rankings verbeteren en het aantal kliks aanzienlijk verhogen.

Algemene VoorwaardenPrivacybeleid
menu-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram