Social Media as a Service

Voor vrijwel ieder bedrijf is het interessant om goed met Social Media om te gaan. Webservicedienst maakt je beter online en kijkt verder dan alleen de eigen website. Social Media as a Service biedt uitkomst voor wie een stevige vertegenwoordiging op diverse platforms wil hebben. Door slim om te gaan met de spelregels van bijvoorbeeld Facebook, YouTube, Twitter en Instagram wordt het mogelijk om je naamsbekendheid te vergroten op effectieve wijze. Bovendien kun je met betaalde promoties en advertenties gebruikmaken van de data die op ieder platform door gebruikers aangeleverd wordt. Op die manier kun je gericht adverteren. Marketing en sales worden vaak genoemd in combinatie met Social Media. Maar branding, het bekendmaken van je naam en logo, kan ook heel goed via diverse platforms. Zeker op lokaal niveau is dit een zeer interessante vorm van adverteren.

Doelen stellen

De belangrijkste stap in het opzetten van Social Media campagnes is de eerste. Stap 1 is bij Webservicedienst altijd het formuleren van de doelstelling. We bepalen wat de reden is voor je Social Media activiteiten en werken vanuit dat startpunt naar de invulling van de middelen die we hiervoor inzetten. Doelen kunnen zijn:

  • Naamsbekendheid vergroten
  • Leads genereren
  • Artikelen verkopen
  • Aanbiedingen bekendmaken
  • Herkenbaarheid genereren
  • Boodschappen verspreiden
  • Evenementen onder de aandacht brengen

Wat je doel ook is, wij werken altijd met jouw doel bovenaan de prioriteitenlijst. Bij elke actie die ondernomen wordt leggen we de doelstelling van de campagne ernaast. En alleen als de te ondernemen actie het doel ten goede komt wordt deze uitgevoerd. Door de focus altijd op het doel te houden voorkom je dat er doorgedreven wordt en blijf je scherp.

Doelgroep vaststellen

In de wereld van Social Media is je doelgroep een belangrijke factor. Door te analyseren wie jouw (potentiële) zakenrelaties zijn bepalen we gemeenschappelijke factoren om onze pijlen op te richten of splitsen we jouw campagnes op in sub-campagnes met specifieke doelgroepen. We proberen zo goed mogelijk een balans te vinden tussen de breedte van de doelgroep en de zogenaamde targeting van de campagne. Op basis van de data die beschikbaar gesteld wordt door Social Media platforms bekijken we per doel en doelgroep hoe deze het best bereikt kan worden. Dit klinkt misschien allemaal wat vaag, maar we laten je precies zien wat we doen en waarom. Als zakenrelatie kun je ons altijd navragen wat de gedachte is achter bepaalde acties en ben je te allen tijde bevoegd om bij te sturen. We verzekeren je dat we onze activiteiten voor jouw bedrijf goed doordacht hebben, maar realiseren ons ook dat jij zelf ook achter de externe communicatie van je bedrijf moet staan. Ook de keuze voor het juiste Social Media platform is onderdeel van het vaststellen van de doelgroep. Vele doelgroepen hebben nu eenmaal een voorkeursplatform. Door daar aanwezig te zijn waar jouw doelgroep dat ook is behaal je de beste resultaten.

Organisch bereik

Het opbouwen van je publiek is geen gemakkelijke opgave. Mensen worden steeds kritischer op wat ze volgen, delen en leuk vinden en waarvan zij updates willen ontvangen. Vuistregel is dat men er iets aan moet hebben dat ze jouw bedrijf gaan volgen. Deel informatie, maak het leuk, leer mensen iets en zorg voor interactie. Wanneer jouw publiek doorheeft dat er een echt mens schuilgaat achter je bedrijfsaccount vergroot dit de waardering die zij je geven. Mensen vinden mensen interessant, wees dus vooral menselijk in je social media activiteiten. Het vergroten van je gevolg en dus je organisch bereik is een lange-termijn doel. Ga er niet vanuit dat je binnen een kwartaal duizenden trouwe aanhangers hebt. Dit proces heeft tijd nodig, neem er dus ook de tijd voor om het goed en consequent te doen. Ook met betaalde promotie kun jij je organisch bereik vergroten, wees dus niet bang om de portemonnee te trekken en richt je vooral op de doelgroep waarvoor jouw content waardevol is. Denk altijd vanuit het oogpunt van je doelgroep.

Adverteren op social media

Door alle data die mensen over zichzelf en hun leven delen op social media kun je gericht adverteren op de diverse platforms. Net zoals Google weet waar je naar zoekt en gezocht hebt, weten Facebook, Twitter en LinkedIn waar je interesses liggen en nog veel meer. Op basis van interesses en activiteiten kun je een doelgroep vaststellen die jouw advertentie dient te zien. Door de advertentie zo op te bouwen dat deze de doelgroep aanspreekt en hen een duidelijke reden te geven om erop te klikken haal je het maximale resultaat met je advertenties. Door slim te budgetteren bepaal je voor jezelf wat je investeert in je campagnes, hierna kun je de resultaten gaan meten. We houden vaak als vuistregel aan dat je de gemiddelde monetaire waarde van 1 klant investeert in 1 testcampagne. Hoe hoger het bedrag is wat voor jouw product of dienst betaald moet worden, hoe meer je zult moeten investeren. Door deze test uit te voeren weet je snel of je minder hoeft uit te geven dan je aan een nieuwe klant verdient. En dus of het voor jou interessant is om deze campagne voort te zetten of juist niet.

Een klein voorbeeld? Ok, stel je verkoopt pakjes kauwgum. Op 1 pakje maak je €0,20 winst. De gemiddelde klant koopt 20 pakjes per jaar. Op jaarbasis is een klant dus €4,00 waard voor jouw bedrijf. Door te adverteren op social media kom je erachter dat je ongeveer €1,00 moet uitgeven om een nieuwe klant te werven. Dat betekent dat je gemiddeld per klant die je via een social media campagne vergaart €3,00 per jaar verdient.

Kies het juiste platform

Elk Social Media platform heeft een bepaald type gebruiker en richt zich op andere vormen van content. Met wat logisch denkwerk kun je al snel deduceren dat Instagram en Pinterest vooral gericht zijn op visuele content. LinkedIn is een platform wat zich op de zakelijke markt richt en vooral journalisten, politici en de in social media termen 'oudere' doelgroep bevindt zich op Twitter. Facebook is een beetje een allegaartje van publiek, maar biedt dan ook weer hele gedetailleerde targeting-opties en diverse mogelijkheden om je social media presence te verstevigen. Bij Facebook is het dus zaak de juiste tak van Facebook te kiezen of meerdere takken die elkaar kunnen versterken. YouTube kun je ook als Social Media platform zien, maar dat hoeft niet. Wil je weten welk platform voor jouw bedrijf en doelen interessant is? Neem dan eens contact op met Websevicedienst om de mogelijkheden en kansen te verkennen. Ook wanneer je Google wilt inzetten om meer online resultaat te boeken kunnen we je verder helpen.

Social Media integratie op je website

Welk platform je ook inzet, allemaal bieden zij verschillende mogelijkheden om jouw profiel of pagina te integreren in jouw website. Door bijvoorbeeld een Twitter feed of Facebook pagina op je website te integreren maak je jouw bedrijf toegankelijker voor gebruikers van dat platform. Ook het insluiten van YouTube video's op je website helpt mee om je zichtbaarheid te vergroten. Wel is het zaak de video's op YouTube zelf goed te indexeren door middel van titel, omschrijving en tags. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van integraties, maar je snapt het idee. Vooral wanneer bezoekers van je website via diverse kanalen binnenkomen is het handig om je website als knooppunt te gebruiken. Geef je publiek de keuze waar ze jou kunnen volgen. Wanneer je met jouw bedrijf een divers publiek hebt, bijvoorbeeld zowel consumenten als zakelijke relaties, kun je platformen als Facebook en LinkedIn simultaan inzetten. Maar het is beter de content die je op elk platform deelt te specificeren op basis van de doelgroep die op het platform actief is. Dus consumenten-content op Facebook en zakelijke content op LinkedIn. Dit is het topje van de ijsberg, maar schetst in het kort de mogelijkheden en overwegingen voor het zo effectief mogelijk inzetten van diverse social media platforms.

Wat je ook doet, doe het goed

Vergeet niet dat je social media er niet 'even' bij doet. Het vergt een behoorlijke tijdsinvestering om het goed te doen en er resultaten mee te behalen. De positieve keerzijde is dat wanneer dit gelukt is, je er blijvend de vruchten van zult gaan plukken. Je kunt Webservicedienst inschakelen om het meeste werk voor je te doen. We bepalen in overleg wat de juiste strategie voor jouw bedrijf is en welke investering dit vergt. Ook kun je zelf je social media bij gaan houden, we helpen je graag op weg en verzorgen trainingen op dit gebied die we toespitsen op jouw situatie. Wil je sneller resultaat boeken dan zijn betaalde advertenties en promoties de te bewandelen weg. Door onze kennis en ervaring in te zetten kun je dit ook door Webservicedienst laten doen, of jezelf of medewerkers hierin laten trainen. Naast social media blijven we ook altijd benoemen dat zoekmachine marketing via Google een goede manier is om je diensten en producten aan te bieden. Betaalde zoekresultaten boeken nog immer zeer goede resultaten. Wil je je bereik nog verder uitbreiden met behulp van e-mail, WhatsApp of andere tools, tips en trucs? Dat kan, we gaan graag vrijblijvend het gesprek aan om de kansen en mogelijkheden van social media en meer voor jouw bedrijf te verkennen.

Meer info over Social Media

Laat je e-mail adres achter en we nemen contact op


Neem contact met me op.


Algemene VoorwaardenPrivacybeleid
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram