Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een enkele pagina op een website met een duidelijk doel. De bezoeker van de pagina wordt duidelijk gemaakt wat er van hem/haar verwacht wordt en bevat zo weinig mogelijk andere elementen die afleidend werken. Vaak is een landingspagina de pagina waar men terechtkomt na het klikken op een advertentie of het scannen van een QR code.

Hoe werkt het

Je start een online advertentiecampagne. Je adverteert bijvoorbeeld op Facebook of LinkedIn en triggert je publiek met een duidelijke boodschap. Vaak heb je een aanbieding of een weggevertje klaarliggen om mensen aan je te binden. De advertentieruimte en mogelijkheden zijn beperkt, een paar regels tekst en wat ruimte voor een afbeelding zijn alles waar je mee kunt werken. Voldoende om de aandacht te trekken, maar niet genoeg om mensen aan je te binden. Door de advertentie als de trigger te behandelen verwijs je mensen door naar een landingspagina waar zij terechtkomen na het klikken op jouw advertentie. De landingspagina moet je dan zien als de uitgebreide versie van jouw advertentie. Op de pagina kun je alle informatie kwijt die je wilt delen en bovendien kun je per punt in je verhaal ondersteunend beeldmateriaal gebruiken. Hoe de landingspagina eruit ziet is helemaal aan jou, er is geen goed of fout. Wel zijn er enkele richtlijnen die in de loop der tijd bewezen hebben betere resultaten te boeken dan andere. Dat is waar een meedenkende partij als Webservicedienst.nl om de hoek komt kijken.

Zoekmachine Marketing

Google logo met schaduw bodem

Eigenlijk betekent het gewoon adverteren op Google, dat maakt ook direct een stuk duidelijker wat het nou eigenlijk is. Het gaat er hierbij om dat je een relevant zoekresultaat tegen betaling zo hoog mogelijk in de lijst met àlle resultaten laat zien. Er bestaat heel veel verwarring over adverteren met Google en dat is ook niet zo gek. Dat zorgt er ook voor dat dienstverleners in online marketing bestaansrecht hebben. En hoewel de tarieven die gerekend worden hoger liggen dan wat je uiteindelijk echt aan de advertentiecampagne zelf betaald, is het inschakelen van een specialist vaak wél de moeite waard. Waarom? Omdat de specialist weet hoe je resultaat boekt, dit meet en de data die je hiermee genereert vervolgens in kan zetten om je advertentiecampagne(s) te optimaliseren. En dan kan het hele riedeltje desgewenst opnieuw beginnen. Je wordt geen miljonair van een enkele campagne, maar naast omzet levert het ook een schat aan gegevens op die, mits goed ingezet, meer waarde hebben dan de directe omzet die je met de campagne gegenereerd hebt.

Wanneer kun je Google advertenties het beste inzetten?

Google biedt meerdere types advertentiemogelijkheden, we hebben het hier over betaalde zoekresultaten.

Betaalde zoekresultaten komen het best tot hun recht met specifieke producten en diensten die je op deze manier onder de aandacht wilt brengen. Als je een webshop hebt die bijvoorbeeld Venz Hagelslag verkoopt wil je dus boven in de zoekresultaten verschijnen wanneer iemand naar Venz hagelslag zoekt. En helemaal als iemand zoekt op de frase "Venz hagelslag online bestellen" of iets in die trant. Dit maakt het heel makkelijk om relevante bezoekers naar je landingspagina te leiden waarvan je weet dat ze jouw product willen aanschaffen. Vervolgens is het de kunst om het de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken te krijgen wat zij willen. Omdat het erg lastig is om te "raden" wat mensen precies Googlen helpt de zoekmachine je door andere relevante zoekopdrachten te suggereren voor jouw advertentie, wel is het aan te raden zelf een beetje de zin van de onzin te scheiden.

Wanneer je je advertentiecampagne lanceert doe je er verstandig aan de resultaten nauwkeurig te meten. Uiteraard houdt Google voor je bij hoe vaak er op de advertentie geklikt is, maar daarmee heb je lang niet alle relevante data tot je beschikking. Een goede marketingpartner zal de resultaten veel nauwkeuriger voor je meten, van de klik op de advertentie tot op het moment dat de betaalde bezoeker je pagina weer verlaat. Zo wordt inzichtelijk gemaakt wat een bezoeker doet op jouw landingspagina. Een webshop kan zeer eenvoudig inzien wat hun bezoekers doen, de potentiële klant komt binnen op de landingspagina, wordt vervolgens via de winkelmand naar de kassa gestuurd en verlaat de webshop via een bedankpagina. Of niet?

Dat laatste hoeft niet, waarom zou je het voor de bezoeker die net iets uit jouw winkel heeft besteld niet de moeite waard maken nog eens terug te komen naar je digitale winkel? Gaan we het een andere keer over hebben, terug naar de landingspagina's.

Zoekmachine marketing voor dienstverleners

We hebben natuurlijk niet allemaal een webshop om producten aan de man te brengen, maar dat betekent niet dat zoekmachine marketing niets voor jou en je bedrijf is. Welke dienst je ook verleent en wat je doelgroep ook is, in de kern komt het hierop neer: jouw dienst lost het probleem van iemand anders op. Als dat niet zo is heeft jouw dienst geen bestaansrecht en moet je iets anders gaan doen. Maar hoe maak je aan je doelgroep duidelijk dat jij degene bent die het probleem op weet te lossen? Juist, door dit te vertellen aan hen die een oplossing voor het probleem zoeken via Google (of een andere zoekmachine, maar Google is toch wel de belangrijkste aanbieder).

Als dienstverlener heb je naar alle waarschijnlijkheid een prima beeld van de dienst(en) die jij levert. Dit geeft vaak als resultaat dat je heel hard roept wat je doet en dat je dit doet op heel veel verschillende kanalen. Social Media worden hiervoor ingezet, maar ook bijvoorbeeld de eigen website. Waar je met een webshop bezoekers simpelweg naar de productpagina leidt is dit voor dienstverleners een iets ander spelletje. Als dienstverlener wil je goede leads naar je landingspagina sturen die vervolgens ook daadwerkelijk een relatie met jouw bedrijf aangaan. Dat is niet altijd even makkelijk, maar een goede landingspagina kan wonderen doen voor je conversie en acquisitie. Door advertentie en landingspagina zo in te richten dat het voor de bezoeker een vloeiende ervaring wordt met een voor hem of haar duidelijke toegevoegde waarde optimaliseer je de kansen voor je bedrijf. Ons advies is zo weinig mogelijk aan het toeval over te laten en vooral te meten waarmee je resultaat behaalt. Je kunt Webservicedienst.nl inschakelen voor een eenmalige campagne, een serie advertentiecampagnes met bijbehorende landingspagina's of om op contractbasis doorlopend jouw bedrijf van leads en nieuwe contacten te voorzien. Daarnaast zijn we ook realistisch genoeg om te beseffen dat je niet 100% van je omzet uit online bronnen hoeft te halen. In ons eigen netwerk hebben we dan ook vele professionals die je bereik nog veel verder kunnen vergroten om meer waarde uit je landingspagina's en website te halen.

Social Media marketing en landingspagina's

Social media marketing

Social Media campagnes hebben over het algemeen een lagere conversieratio dan zoekmachinemarketing. Daar staat echter tegenover dat Social Media naast leadgeneratie en omzetvergroting zorgen voor meer naamsbekendheid en eenvoudigere remarketing mogelijkheden dan zoekmachines. De waarde zit dus niet alleen in de directe lead die je met je advertenties genereert, maar ook de vergrote naamsbekendheid. Facebook is marktleider in Social Media advertising en is geschikt voor zeer diverse doeleinden. Wil je jouw campagne puur richten op zakelijke contacten dan is LinkedIn een beter platform, deze is echter wel wat duurder. Hier staat dan weer tegenover dat je meer "grote vissen" kunt vangen op het zakelijke platform. Allemaal factoren om in overweging te nemen. Het is niet zo dat je slechts één platform kunt inzetten, maar het is wel goed te overwegen wat het doel is van je campagne, welke doelgroep je wilt bereiken en welke waarde een succesvolle conversie voor je bedrijf (gemiddeld) heeft. Als je een ervaren partner zoekt die met je meedenkt en de zin van de onzin weet te scheiden, neem dan eens contact op met Webservicedienst om je verder of om je op weg te helpen.

Digital Marketing Goeroes

Wanneer je zelf onderzoek doet naar online marketing kom je ze ongetwijfeld tegen: de zelfverklaarde goeroes met tactieken die je snel miljonair maken op een manier die zo kinderlijk eenvoudig is dat je vandaag kunt beginnen en volgende week rijk bent. Geloof er niet al teveel in, er is geen gouden formule die voor elke business, altijd werkt. Marketing heeft veel met psychologie te maken en psychologie is geen exacte wetenschap. Gebruik je gezonde verstand en verplaats je in de doelgroep die je wilt bereiken. Spreek hen aan op een manier die moeilijk te negeren is en laat snel en helder zien welke toegevoegde waarde je hen kunt bieden. Ga vooral niet uit van jezelf en jouw bedrijf, maar bekijk jouw campagne vanuit hun oogpunt. Dit zijn de eerste stappen naar succes met online marketing.

Een landingspagina laten maken

Webservicedienst maakt graag landingspagina's voor jouw campagnes. We stemmen advertentie en pagina goed op elkaar af en optimaliseren jouw landingspagina om resultaat te boeken. Dit betekent dat we op zowel technisch als inhoudelijk gebied landingspagina's perfectioneren. De pagina moet zoals gezegd een verlengstuk, dan wel onderdeel, van je online marketing campagne zijn, zo snel mogelijk in beeld komen bij de bezoeker (lange laadtijden zijn funest) en vooral helder in zijn doel zijn. Een verkoop genereren is een duidelijk doel, maar vaker wordt de landingspagina ingezet om contactgegevens van leads te verzamelen. Met name in de dienstverlenende sectoren waar men langdurige relaties met cliënten aangaat zijn goede landingspagina's van onschatbare waarde.

Laat je landingspagina's maken door Webservicedienst om jouw resultaten te optimaliseren. Desgewenst nemen we de hele campagne voor onze rekening zodat je alles van A tot Z geregeld hebt, alle facetten op elkaar afgestemd zijn en alle resultaten meetbaar en inzichtelijk worden voor nu en voor toekomstige campagnes.


Ja, ik wil meer informatie over landingspagina's.

Algemene VoorwaardenPrivacybeleid
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram