Webservicedienst beeldmerk logo

E-mail marketing: indrukwekkend effectief

E-mail marketing is de oudste vorm van online marketing die nog steeds gebruikt wordt. Tegenwoordig zijn er veel meer mogelijkheden om het internet in te zetten voor je marketingactiviteiten, feit blijft echter dat e-mail een effectief middel is om je producten, diensten en merk onder de aandacht te brengen bij je doelmarkt.

E-mail marketing / Social Media marketing

Wat is er dan zo bijzonder aan e-mail marketing, waarom is het een geschikte oplossing om je doel te bereiken? Wat is het belangrijkste verschil met social media marketing en e-mail marketing?

Als je gebruik maakt van de advertentiemogelijkheden op social media platforms ben je afhankelijk van de mogelijkheden die het platform je biedt. Ook is het aan jou om zoveel mogelijk volgers te verzamelen, die dan natuurlijk ook nog eens relevant moeten zijn voor jouw bedrijf.

Dat is niet altijd een gemakkelijke opgave, niet elk product en niet elke dienst valt onder de categorie hot en happening, sexy of verbazingwekkend. Met andere woorden niet alles wat een bedrijf te bieden heeft zorgt automatisch voor een grote schare geïnteresseerde volgers.

Daarbij komt dat je door gebruik te maken van social media vaak inbreekt in de tijd die mensen daar besteden. Er zal maar een heel kleine doelgroep actief zijn op het platform van jouw keuze specifiek om in contact te komen met jouw bedrijf en meer te weten te komen over de diensten die jij verleent.

Met e-mail marketing is dat anders, je legt een lijst van e-mailadressen aan en de mensen die bij de e-mailadressen horen hebben vooraf al aangegeven geïnteresseerd te zijn in wat jij ze te bieden hebt. Als ze dat niet hebben gedaan is het immers spam, verboden, en uiteraard niet te vergeten bloedirritant. Je richt je dus op een publiek waarvan je van tevoren al weet dat ze er baat hebben bij de informatie die jij met ze wilt delen.

Daarnaast is het niet heel ingewikkeld te beredeneren dat veel meer mensen een e-mail van jouw bedrijf lezen dan een post op welk social media platform dan ook. Of in elk geval, de mensen die het lezen zijn veel geïnteresseerder in jou en je bedrijf.

Niet alle e-mail wordt gelezen

Dat betekent niet dat elke e-mail die je vanuit marketing oogpunt naar je potentiële klanten stuurt gelezen zal worden door iedereen die op de lijst staat. Het betekent wel dat de kans veel groter is dat je boodschap gelezen wordt door de ontvanger. Er zullen immers veel meer boodschappen op een social media platform verschijnen dan in de mailbox van jouw ideale klant.

niet iedereen leest

Daarnaast kun je natuurlijk de content van je e-mail, dus de inhoud, ook gewoon publiceren op bijvoorbeeld je website. En als je je verhaal ook nog eens op knipt in kleinere stukjes heb je direct een aantal posters voor op je social media profielen, hier weer te samen met een link naar je website kunt delen. En als de mensen die jouw post op social media zien dan op die link klikken, en dus op je website uitkomen, kunnen ze zich idealiter weer inschrijven op jouw nieuwsbrief, je e-mail lijst, zodat ze bij het zien van nieuwe berichten weer terugkomen naar je website.

Als dat proces zich een paar keer herhaald heeft, wordt de kans dat de lezers van jouw content uiteindelijk een klant van je worden vele malen groter.

Het grootste voordeel van e-mail marketing

Maar het allergrootste voordeel wat e-mail marketing heeft ten opzichte van andere online mogelijkheden is dat jij de eigenaar bent van jouw lijst met e-mailadressen. Want welk platform je ook gebruikt om je e-mails bij je potentiële klanten in de mailbox te krijgen, allemaal bieden ze je de mogelijkheid om de lijst met e-mailadressen op te slaan en eventueel te verhuizen naar een andere aanbieder.

Dat is met social media niet zo, deze platform zijn eigenaar van alle data en je kunt het dus alleen gebruiken op het platform zelf. Bovendien kan dat ook alleen maar als het platform jou dat toestaat, mocht het platform om wat voor reden dan ook ineens beslissen dat jij niet meer mag adverteren, dan heb je daar niks tegen in te brengen. Lees de algemene voorwaarden er maar eens op na.

Waar begin je?

Waar begin je met e-mail marketing?

Om te beginnen met e-mail marketing heb je natuurlijk een lijst met e-mailadressen nodig. Die zou je gewoon kunnen kopen ergens online, maar de meeste waardevolle e-mail lijsten zijn de lijsten die je zelf gevuld hebt met e-mailadressen. Het kan een lang proces zijn, maar het is zeker de moeite waard. Vergeet niet dat elk e-mail adres op de lijst die je aanlegt toebehoort aan een persoon of een bedrijf die vooraf al aangeeft geïnteresseerd te zijn in jou of je bedrijf.

Dat maakt een lijst met drie e-mailadressen waardevoller dan een social media profiel met 300 volgers. Met een e-mail lijst wordt het veel minder de vraag of iemand klant van je bedrijf wil worden en veel meer wanneer ze er aan toe zijn. Door middel van e-mail houd je het contact warm.

Dus wanneer het moment daar is waarop je potentiële klant een aankoop wil doen, groot, klein, eenmalig of een abonnement… Eigenlijk maakt het niet zoveel uit want je hebt er vooraf al voor gezorgd dat ze dit bij jou af gaan nemen en niet bij je buurman.

WordPress website

Stel je voor dat je een WordPress website hebt, bijvoorbeeld gemaakt door Webservicedienst.nl BV, die website werk je periodiek bij. Je werkt het natuurlijk niet voor niks bij, je wilt dat mensen de inhoud consumeren. Je deelt een link naar je nieuwe inhoud via diverse social media platforms, krijgt daar op wat de reacties, duimpjes en hartjes.

Een enkeling deelt jouw social media post zelfs met zijn of haar eigen netwerk. Als je vervolgens naar de analytische gegevens van je website kijkt zie je dat er niet zo heel veel bezoekers van je website gegenereerd worden door je social media activiteiten. Social media is nu eenmaal snel kort en bondig.

Mensen zijn actief op een bepaald platform en willen daar graag blijven, het algoritme van het platform weet dat en doet er alles aan om mensen op het platform te houden. Maar als er een bericht rechtstreeks in de inbox van een lid van jouw e-mail lijst verschijnt, die persoon klikt op een link in de mail… Wat gebeurt er dan?

Dan komt die persoon rechtstreeks op jouw website omdat ze geïnteresseerd zijn in wat er te zien is. En als je het een beetje slim hebt aangepakt dan kunnen die lezers zelf jouw content gaan delen op hun social media profielen.

We hoeven je vast niet te vertellen dat dit een veel krachtigere boodschap is dan wanneer je zelf je content steeds maar zit te verspreiden. Dat betekent niet dat je dat niet moet doen, maar dat betekent wel dat je netwerk online behoorlijk groter is als anderen bevestigen dat wat jij op je website hebt staan van waarde is.

Mailpoet (premium)

Voor WordPress websites is de plugin Mailpoet makkelijke en eenvoudige manier om e-mailadressen te verzamelen en vervolgens de mensen die zich hebben ingeschreven te voorzien van een periodiek e-mailtje waarin te lezen is wat je aan te melden hebt. Dat gebeurt vaak in de vorm van nieuwe content beschikbaar op de website, maar dat hoeft niet het kan ook een losstaand bericht zijn wat verder niet terugkomt op je website.

Ook is het mogelijk om alle mails die je hebt verzonden met Mailpoet door de plugin op je website te laten publiceren. Verder houdt het allerlei statistieken bij die voor jou als verzender van al die e-mail interessant kan zijn en biedt het de mogelijkheid om via hun eigen e-mail faciliteiten ervoor te zorgen dat de berichten ook daadwerkelijk aankomen.

Multi Channel? -> Mailchimp

Wanneer je meerdere websites hebt bijvoorbeeld voor de diverse diensten die je levert, of diverse blogs over verschillende onderwerpen die je bijhoudt zal een plugin zoals Mailpoet niet voldoen. In principe is het mogelijk mensen steeds naar dat ene inschrijfformulier op die ene website te sturen via allerlei kanalen, maar daarmee bemoeilijk je het de klant wel om op de hoogte te blijven van jouw nieuws.

Dan is het tijd voor een andere oplossing, je zult merken dat je dan meer inschrijvingen krijgt en dus een groter publiek gaat aanspreken met jouw content. Er zijn 1001 verschillende mogelijkheden, waarvan waarschijnlijk mailchimp de bekendste is. Je kunt er gratis mee beginnen, pas wanneer jouw e-mail lijst zich gaat vertalen in omzet voor je bedrijf komen er kosten in beeld voor het gebruik van Mailchimp. Het is dus een ideale oplossing om laagdrempelig te beginnen met e-mail marketing.

Meer van 

textmark-webservicedienst-logo
Algemene VoorwaardenPrivacybeleid
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram