Webservicedienst Logo beeldmerk
Websites met Waarde

Hoe je met YouTube content maakt voor je website

Hoe je met YouTube content maakt voor je website

Iedere actieve webmaster loopt vroeg of laat tegen het probleem aan. Hoe zorg je dat je website de moeite waard blijft voor je publiek? Uiteraard is "verse" content onmisbaar, maar tegelijkertijd ben je ook bezig je social media content productie op peil te houden.

YouTube is een prachtig middel om content voor je website te publiceren. De video's op het platform zijn makkelijk te bekijken en vindbaar via Google en YouTube zelf, bovendien kun je in de omschrijving van je YouTube video naar je website linken en is je videocontent makkelijk te embedden in WordPress. Hoe maak je daar nou optimaal gebruik van? We leggen het hier uit.

Stap 1, maak je video en upload deze naar YouTube

Een moderne smartphone en een rustige omgeving zijn genoeg om een YouTube video te produceren. We richten ons in dit artikel op educatieve content, wat veel gebruikt wordt in content marketing. Door je publiek iets wijzer te maken toon je aan verstand van zaken te hebben en zul je uiteindelijk de persoon zijn waartoe zij zich wenden om hen te helpen met je expertise.

Zorg dat er geen ruis is, dat wil zeggen harde wind, mensen die in- en uit lopen of geluidsproducerende machines en apparatuur om je heen. Maak eventueel gebruik van een statief of iets anders wat ervoor zorgt dat je je smartphone niet hoeft vast te houden. Als je een webcam hebt die in full hd kan opnemen en een goede ingebouwde microfoon heeft is dat ook prima. Centreer jezelf in het beeld en articuleer duidelijk.

Zorg ervoor dat jouw keywords, net zoals wanneer je een blog publiceert, naar voren komen in je tekst. Met name de keywords dienen duidelijk gearticuleerd te worden om succesvol YouTube te gebruiken om content voor je website te creëren.

Stap 2, match omschrijving en tags met jouw content.

Om een YouTube video te helpen succesvol te worden is het zaak dat je deze de juiste omschrijving en tags meegeeft. Het YouTube algoritme gebruikt dit om je video correct te indexeren en aan gebruikers met overeenkomende interesses te tonen. Bedenk jezelf wel dat ook de inhoud van je video geanalyseerd wordt door YouTube. Het systeem "leest" dus de beelden en audio van je video om te bepalen waar het over gaat. Als dit overeenkomt met je tags en omschrijving, dan doe je het goed. Als je ideeën op wilt doen om goede tags te maken, inspecteer dan bestaande video's met TubeBuddy in Chrome.

Stap 3, geduld is een schone zaak

Geduld is een schone zaak

Hoe snel en modern het web tegenwoordig ook is, tijd blijft een factor. Er wordt voor 720.000 minuten aan video per dag naar YouTube geüpload. Je kunt je dus voorstellen dat het platform wat tijd nodig heeft om jouw content te correct te verwerken. Je video is wel direct te zien voor de hele wereld, maar op de achtergrond draait het proces nog wat ervoor zorgt dat YouTube een goede tool maakt om content voor je website te creëren.

Wat er gebeurt is dat YouTube de audio van je video analyseert en omvormt naar een automatisch gegenereerde ondertiteling. Dit proces werkt ook voor de Nederlandse taal en dat is precies waar we gebruik van gaan maken om content op je eigen website te publiceren.

Stap 4, open het transcript

Open je video op YouTube, onder de video zie je de bekende knoppen: Like, Dislike, Delen, Opslaan en drie dikke stippen. Klik op de stippen en er verschijnt een submenu, klik dan op Transcript Openen zoals je in de korte video hieronder ziet.

Transcript openen van een YouTube video

De tekst, die hetzelfde is als de automatisch gegenereerde ondertiteling, verschijnt rechtsboven in beeld. De tekst is niet voorzien van interpunctie en bevat zogenaamde timestamps. Selecteer alle tekst, klik rechts en kies kopieren

Aan de slag

Verwijder nu alle timestamps, voeg de interpunctie toe en deel de tekst op in secties, zoals ook je video is opgedeeld in meerdere onderdelen die je bespreekt. Als je dit gedaan hebt selecteer je alle tekst in je document (Google Docs is een prima tekstverwerker) en plak je dit in je WordPress Editor. Kies een goede titel voor je bericht en zorg dat je overige titel tags (H2's) correct zijn.

Stap 6, embedden en kruisverbinden

Embed je YouTube video onder de eerste alinea van je post en kies een uitgelichte afbeelding (Featured Image) die past bij je verhaal, met een alt-tag die tevens overeenkomt.

Laatste check

Lees je tekst nog eens en check of deze overeenkomt met je de omschrijving, tags én inhoud van je YouTube video. Klopt alles? Cool, publiceer je bericht op je eigen website.

Ga nu terug naar YouTube, de video in kwestie en bewerk de omschrijving, plak hier de link naar het bericht op je website. Je hebt nu een bericht op je website met een goede, relevante backlink en een relevante verwijzing naar jouw YouTube video. In SEO-perspectief maak je nu een vliegende start. Check in de Google Search console in de komende dagen of je webpagina geïndexeerd is. Zodra dat gebeurd is, begin dan pas met het delen en promoten via social media kanalen.

Meer van 

textmark-webservicedienst-logo
Algemene VoorwaardenPrivacybeleid
Webservicedienst.nl Logo PNG
Home
sluiten
cross-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram