SEO uitleg: EINDELIJK

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, wat de praktijk is om de hoeveelheid en kwaliteit van het verkeer naar uw website te verhogen via organische zoekresultaten.

Wat houdt SEO in?

Om de ware betekenis van SEO te begrijpen gaan we de definitie opsplitsen en de onderdelen bekijken:

Kwaliteit van het verkeer.
Je kunt alle bezoekers ter wereld aantrekken, maar als ze naar jouw site komen omdat Google hen vertelt dat je Apple-computers verkoopt terwijl je eigenlijk een fruitboer bent die appels verkoopt, is dat geen kwaliteitsverkeer. In plaats daarvan wil je bezoekers aantrekken die oprecht geïnteresseerd zijn in de producten die je aanbiedt.

Hoeveelheid verkeer.
Als je eenmaal de juiste mensen hebt aangetrokken van de pagina's met zoekresultaten van zoekmachines (SERP's, Search Engine Results Pages), is meer verkeer beter.

Organische resultaten.
Advertenties vormen een aanzienlijk deel van veel SERP's. Organisch verkeer is verkeer waarvoor je niet hoeft te betalen. Organisch zoekverkeer is specifiek onbetaald verkeer dat afkomstig is van SERP's.

Hoe SEO werkt

Je zou een zoekmachine kunnen beschouwen als een website die je bezoekt om een ​​vraag in een vak te typen (of in te spreken) en Google, Yahoo! Bing, of welke zoekmachine je ook gebruikt, antwoordt automagisch met een lange lijst met links naar webpagina's die kan mogelijk je vraag beantwoorden.

Dat is waar. Maar heb je ooit nagedacht over wat er achter die magische lijsten met links zit?

Dit is hoe het werkt:
Google (of een andere zoekmachine die je gebruikt) heeft een 'crawler' die op pad gaat en informatie verzamelt over alle content die ze op internet kunnen vinden. De crawlers brengen al die bits en bytes terug naar de zoekmachine om een ​​index op te bouwen. Die index wordt vervolgens ingevoerd via een algoritme dat al die gegevens probeert te matchen met jouw zoekopdracht. (En heel veel andere zoekopdrachten natuurlijk).

Er zijn veel factoren die een rol spelen bij het algoritme van een zoekmachine, en hier is hoe een groep experts hun belang hebben gerangschikt.

SEO Pie Chart by MOZ
Afbeelding: MOZ

De "O" van SEO, optimalisatie, is waar de mensen die al die inhoud schrijven en op hun sites zetten, die inhoud en die sites optimaliseren, zodat zoekmachines kunnen begrijpen wat ze zien, en de gebruikers die aankomen via zoekopdrachten vermakelijk of interessant vinden wat ze lezen.

Optimalisatie kan vele vormen aannemen. Het gaat erom dat de titeltags en metabeschrijvingen zowel informatief zijn als de juiste lengte hebben, en interne links naar pagina's verwijzen waar je trots op bent. Dat laatste noemen we "On-page SEO".

SEO leren

SEO Leren

Als SEO helemaal nieuw voor je is, begin dan bij het begin en lees de Beginnershandleiding voor SEO van bijvoorbeeld MOZ. Als je advies nodig hebt over een specifiek onderwerp, neem dan vrijblijvend contact op.

Een algemeen overzicht

Een SEO-vriendelijke site bouwen.

Als je klaar bent om SEO aan de slag te gaan, is het tijd om die SEO-technieken toe te passen op een website, of deze nu gloednieuw is of een oude die je aan het verbeteren bent.

Als professionele dienstverlener kunnen wij je met alles van dienst zijn, van het selecteren van een SEO-vriendelijke domeinnaam tot best practices voor interne links.

Inhoud en gerelateerde opmaak

Een site is pas echt een site als je inhoud hebt. Maar SEO voor inhoud heeft voldoende specifieke variabelen die een eigen sectie verdienen. Begin hier als u nieuwsgierig bent naar zoekwoordonderzoek, hoe je een SEO-vriendelijke tekst kunt schrijven en het soort markeringen dat zoekmachines helpt te begrijpen waar jouw inhoud echt over gaat.

On page SEO

Alles wat je op je eigen website doet aan SEO valt onder "On page SEO". Je optimaliseert dus de pagina's op je eigen website. Waarom? Omdat alle links die intern gebruikt worden signalen aan zoekmachines afgeven. Signalen dat er overeenkomsten zijn in de onderwerpen waarover je content maakt. Als er maar genoeg van die signalen zijn kan een zoekmachine goed definieren wat het centrale onderwerp van je website is. En het hoeft niet bij 1 onderwerp op te houden!

Link-gerelateerde onderwerpen
Duik diep in alles wat je moet weten over koppelingen, van anchors tot redirections. Met ons praktische onderwijsprogramma voor ZZP'ers leer je zelf de skills die je nodig hebt om je eigen website te optimaliseren en nog veel meer. Het is maar net waar jouw behoefte ligt, maar zeker is dat de digitale wereld veel onbenutte mogelijkheden biedt die voor iedereen bereikbaar zijn.

Andere optimalisatie
Gefeliciteerd! Je hebt de ins en outs van de dagelijkse SEO onder de knie en bent nu klaar voor een aantal geavanceerde onderwerpen. Zorg ervoor dat al dat verkeer de gemakkelijkst mogelijke tijd heeft om te converteren met Conversion Optimization (CRO), ga dan op microniveau met lokale SEO of neem die site wereldwijd met internationale SEO. Meer weten over geavanceerde en duurzame SEO technieken? Neem vrijblijvend contact op.

De evolutie van SEO

Zoekmachine-algoritmen veranderen regelmatig en SEO tactieken evolueren in reactie op die veranderingen. Als iemand jou SEO advies aanbiedt dat niet helemaal goed aanvoelt, overweeg dan een second opinion. SEO is absoluut geen exacte wetenschap, maar wel gericht op gebruikers, mensen zoals jij en ik.

Voor een meer technische kijk op SEO, bekijk deze korte video van Rand Fishkin.

Gaat heen en SEO …

Meer van 

textmark-webservicedienst-logo
Algemene VoorwaardenPrivacybeleid
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram