Webservicedienst beeldmerk logo

Strategische Communicatie in 3 stappen

Als je effectief wilt communiceren met je doelgroep is strategische communicatie een must. Door alle communicatie te laten verlopen volgens een voorgedefinieerde strategie haal er er meer resultaat uit. Bovendien zul je zo consistent zijn in je communicatie, wat de binding met je doelgroep aanzienlijk vergroot.

Gewoontedieren

Mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren en houden ervan dat ze krijgen wat ze verwachten. Wanneer je communiceert door middel van losse flodders, brainfarts en verwarrende boodschappen zal dit je bedrijfsgroei niet ten goede komen of zelfs afremmen. Stel je voor dat een prospect nog net een laatste duwtje nodig heeft om klant bij je te worden en jij net op dat moment een geheel andere boodschap uitzendt dan wat de prospect gewend is. Kans gemist. Met gedegen strategische communicatie voorkom je dit en kun je een vertrouwensband al opbouwen voordat de klant bij jou in beeld is.

Stap 1: Bepaal je doelgroep

Door te bepalen wat de kenmerken zijn van jouw ideale klant kun je effectiever strategisch communiceren. Door bijvoorbeeld levensfase, interesses en professionele bezigheden in kaart te brengen krijg je een helder beeld van een strategie die hier bij past. Door een boodschap uit te dragen die resoneert met je doelgroep vergroot je de kans op positieve respons. Jij of je bedrijf wordt gezien als een entiteit die snapt waar de prospect mee worstelt, welke punten aangepakt moeten worden en welk resultaat tot de verbeelding spreekt.

Stap 2: Leg je strategie vast

Leg vast hoe je strategie eruit ziet en hoe je deze inzet in je externe communicatie om welk doel te bereiken. Doelloos communiceren is immers zinloos, of in ieder geval gaat het dan "op goed geluk". Dat heeft dus niets met strategie te maken. Wees tegelijkertijd niet bang om bij te sturen, maar leg dit dan ook vast, liefst met datum. Waarom? Door goed te documenteren hoe je communicatiestrategie evolueert kun je achteraf altijd eenvoudig je stappen herleiden en wellicht bijsturen naar een eerder gebruikte strategie die toch beter werkt dan de strategie waar je nu mee werkt. Strategisch communiceren is niet statisch, maar er een dynamisch document van en je zult uiteindelijk bij je ideale, meest effectieve communicatiestrategie uitkomen.

Stap 3: De checklist

Je weet nu wat je doelgroep is en een strategie bepaald om de doelgroep te betrekken in je communicatie. Hoe zorg je er vervolgens voor dat je ook echt de geformuleerde strategische communicatie gaat inzetten?

Maak een checklist en houd deze bij de hand, dat kan digitaal of op papier. Leg vervolgens elke communicatieve uiting naast je checklist en verifieer dat deze overeenkomt met je uitgeschreven, dynamische strategie. Door hier een routinehandeling van te maken zorg je voor doelgerichte strategische communicatie die voor je doelgroep consistent is.

Een passende strategie

De strategie moet passen bij jou en bij je doelmarkt. Communicatie, strategisch of niet, waarmee je een bepaalde rol speelt zorgt ervoor dat je vroeg of laat door de mand valt. Zorg dus dat je uitingen bij je passen en tegelijkertijd je doelgroep aanspreken. Dat lijkt in eerste instantie soms lastig, maar het is een proces wat, wanner je dit zorgvuldig doorloopt, ervoor zal zorgen dat je de vruchten na verloop van tijd kunt plukken van je geïnvesteerde tijd.

Bepalen van kanalen

Er zijn communicatiekanalen in overvloed, derhalve is het zaak goed te bepalen welke je kiest. Vaak wordt aangeraden een kanaal te kiezen wat bij je past. Dat is begrijpelijk, maar naar onze bescheiden mening kun je beter gewoon zijn waar je doelgroep is. Vaak vallen die twee wel samen, maar als dat niet zo is, maak je doelgroep prioriteit boven wat bij je past. Uiteindelijk doen we aan strategische communicatie om je doelgroep aan te spreken en niet jezelf. De inhoud telt, het kanaal is van ondergeschikt belang.

Meer van 

textmark-webservicedienst-logo
Algemene VoorwaardenPrivacybeleid
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram