Webdesign en je publiek

Wat is het belang van webdesign voor jouw online publiek?

Je website moet zijn ontworpen met het oog op je publiek en moet ervoor zorgen dat deze de gebruikerservaring verbetert.

Je website is een van de belangrijkste aspecten van de online aanwezigheid van een merk en het is belangrijk dat deze goed ontworpen is. Je website is ook de plaats waar je bottom-of-the-funnel-leads heen stuurt om conversies te krijgen. Een verkeerde website kun je jezelf dus niet veroorloven, het kost je omzet, geld en bedrijfsgroei.

Je website moet zijn ontworpen met het oog op je publiek en moet ervoor zorgen dat deze een goede gebruikerservaring biedt. Er zijn veel andere voordelen van een goed webdesign voor zowel je bedrijf als je publiek.

We gaan hier dieper in op de vraag waarom effectief webdesign belangrijk is en kijken door de ogen van je publiek.

Branding, het imago van je merk

Je website is een weerspiegeling van je merk en alles waar het voor staat. Het is meestal een van de eerste dingen waar mensen naar kijken om een merk te leren kennen en daarom is een website dus de ideale plek om je publiek het gevoel te geven dat ze bij de juiste partij zijn terechtgekomen.

De elementen van jouw webdesign, zoals kleuren, lettertypen, afbeeldingen enz., vormen allemaal samen de merkidentiteit, de branding. Daarom moet je die elementen zorgvuldig selecteren en consistent houden op je website.

Laten we eens kijken naar een landingspagina van Coca Cola.

Webdesign coca-cola
Landingspagina webdesign Coca Cola

Kijk hoe het merk de kenmerkende rode kleur van het bedrijf op een witte achtergrond heeft gebruikt. Rood en wit zijn de kleuren van het bedrijfslogo, de verpakking van hun traditionele colaflessen en veel andere merkelementen. Het behoudt deze consistentie omdat deze twee onderscheidende kleuren het merk vertegenwoordigen en mensen deze met het bedrijf associëren.

Hier zijn enkele van de webdesign elementen die je zorgvuldig moet selecteren en vervolgens consistent moet gebruiken.

Kleur

Als je al een aantal merkkleuren hebt die aansluiten bij je logo en andere branding-elementen, dan moet je die ook op je website gebruiken. Als je echter helemaal opnieuw begint, kun je voorbeeldcases gebruiken om kleurassociaties te begrijpen.

Wil je bijvoorbeeld je merk associëren met vertrouwen, dan moet je de kleur blauw gebruiken. En als je wilt dat consumenten denken dat jouw merk hoogwaardige producten maakt, dan kan zwart je helpen dat beeld te vormen. Evenzo kun je, afhankelijk van de merkassociaties die je wilt creëren, jouw merkkleuren selecteren. Onthoud altijd dat dit richtlijnen zijn, er komt veel meer bij kijken en het bewaken van je merkimago, je branding, is het belangrijkst.

Je kunt dan kleuren selecteren die bepaalde emoties of gedachten bij mensen oproepen. Blauw is bijvoorbeeld de kleur die het meest wordt geassocieerd met vertrouwen en zwart met kwaliteit. Het kan dus, bijt je er niet in vast.

Indeling

Houd als vuistregel de lay-out eenvoudig, clean en ontworpen op een manier die de aandacht vestigt op de belangrijkste onderdelen.

Ook moet het aantal menu-opties of de elementen in een vervolgkeuzemenu worden bepaald op basis van doelgroepvoorkeuren. Je kunt experimenteren met een paar verschillende lay-outs en split-tests uitvoeren om inzicht te krijgen in wat het beste werkt voor jouw publiek.

Een van de beste voorbeelden van rommelig webdesign en hoe dit de bruikbaarheid beïnvloedt, wordt hieronder weergegeven. De website is erg moeilijk te navigeren en het ontbreken van een rasterontwerp maakt het rommelig en chaotisch.

arngren.net-homepage
rommelig en chaotisch webdesign

Laten we het nu vergelijken met een andere website met een cleanere lay-out om te zien hoe het in plaats daarvan had kunnen worden gestructureerd. Deze website richt zich ook op de producten en diensten, maar heeft de verschillende elementen in het ontwerp goed georganiseerd. Het gebruik van een rasterformaat voegt verder structuur toe aan de pagina.

concrete lcda web pagina
Concrete LCDA clean lay-out

Lettertypen en typografie

De algemene regel voor het selecteren van een lettertype is dat het gemakkelijk leesbaar moet zijn en duidelijk zichtbaar moet zijn op de achtergrondkleur die je hebt geselecteerd.

De daadwerkelijke selectie moet echter afhangen van jouw publiek. Jongere mensen geven bijvoorbeeld vaak de voorkeur aan leukere en stijlvollere lettertypen. Oudere mensen geven misschien de voorkeur aan netjes en eenvoudig, wat gemakkelijker te lezen is.

Het lettertype moet ook je merkpersoonlijkheid uitstralen en of je er bijvoorbeeld professioneel of leuk en jeugdig uit wilt zien.

Hier is een voorbeeld van een merk dat dit goed doet door het gebruik van een creatief lettertype om hun eigen creativiteit te weerspiegelen.

Charcuterie
Creatief design

Toegankelijkheid van de website

Een website moet zo ontwerpen dat deze voor iedereen toegankelijk is. Het zal niet alleen de ervaring voor een breder publiek verbeteren, maar wordt ook steeds vaker verwacht, met de Nederlandse overheid als kartrekker. Dit betekent dat je een website zo moet ontwerpen dat ook mensen met een handicap er toegang toe hebben.

Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. De meeste webdesigners en bureaus zijn zich hier niet eens van bewust, laat staan dat ze ​​in staat zijn om een ​​toegankelijke website te ontwerpen.

Dus, of je nu een website zelf bouwt of een webdesign bureau inzet, zorg ervoor dat je een toegankelijke website ontwerpt. Hoewel dit buitengewoon uitdagend kan zijn, kun je ook gebruikmaken van kant-en-klare oplossingen of alleen dat gedeelte uitbesteden en de rest zelf doen.

Sitenavigatie

Een van de grootste voordelen van goed webdesign voor jouw publiek is dat het hen kan helpen makkelijk door de site te navigeren.

Het uiteindelijke doel van iedereen die je website bezoekt, is om snel de informatie te vinden waarnaar ze op zoek zijn. En het ontwerp van je website moet dat proces makkelijker maken en bezoekers helpen door de website te navigeren zonder te verdwalen.

Hoe gebruiksvriendelijker je website is, hoe groter de kans dat mensen de inhous tot zich nemen en de gewenste actie ondernemen. Een goed website-ontwerp moet gericht zijn op het bieden van de beste gebruikerservaring, wat zich uiteindelijk vertaalt in conversies.

Airbnb heeft bijvoorbeeld een heel eenvoudig maar boeiend webdesign waar je alles direct vanaf de startpagina kunt vinden. Of je nu een boeking wilt doen of de verschillende soorten accommodaties en ervaringen van Airbnb wilt verkennen, op de homepage vind je direct waar je naar op zoek bent.

Airbnb webiste

Als je naar beneden scrolt, vind je meer opties om te verkennen. Van de best beoordeelde Airbnb-verblijven tot reisaanbevelingen, je hebt het allemaal in beeld.

Airbnb meer opties

Dus als je weet waar je heen wilt, kun je eenvoudig bovenaan de pagina boeken. Als je alleen je opties aan het verkennen bent, kun je er gewoon doorheen bladeren en inspiratie opdoen voor je volgende reis.

Zie je hoe briljant die strategie is? Airbnb maakt het mensen niet alleen gemakkelijk om te boeken, maar moedigt je ook aan om een reis te plannen als je het nog niet zeker weet.

En dat kan allemaal rechtstreeks vanaf de startpagina. Geen rommelige vervolgkeuzemenu's, geen paginahiërarchieën, alleen een overzichtelijk en eenvoudig geheel wat bevestigd dat je op de juiste plek bent.

Conclusie

Webdesign is een belangrijke zaak en moet niet te licht worden opgevat. Een goed ontworpen website kan je helpen een goede indruk te maken op jouw potentiële klanten. Het kan ook helpen je leads te imponeren en meer conversies te genereren.

Maar wat nog belangrijker is, het biedt een goede gebruikerservaring en helpt websitebezoekers makkelijk toegang te krijgen tot en te navigeren op jouw website.

Dus, als je op zoek bent naar designers om je website te maken, beoordeel ze dan goed en zorg ervoor dat ze in staat zijn om gebruiksvriendelijke en toegankelijke websites te ontwerpen.

Als je al een website hebt, kun je er altijd nogmaals een blik op werpen en hem optimaliseren om je publiek een betere gebruikerservaring te bieden en de toegankelijkheid te verbeteren.

Meer van 

textmark-webservicedienst-logo
Algemene VoorwaardenPrivacybeleid
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram